Az interneten kutakodva rátaláltam erre a fórumra és úgy döntöttem, hogy kicsit összefoglalom nektek az automata kapukkal kapcsolatos tapasztalataimat. Mivel hosszú éveken keresztül dolgoztam efféle kapukkal, így nagyjából tudom, hogy miféle hibáik és hiányosságaik vannak, így néhány jó tanáccsal szeretnék szolgálni azoknak, akik szeretnének maguknak automata ajtót. A választásban lehet, hogy segítenek majd az alábbi tapasztalatok.

Kezdjük a sima csúszó vagy guruló ajtókkal! Ezekkel kapcsolatban a leggyakrabban a csúszósínek hibásodnak meg, főleg azért, mert ugyebár ezek a kapuk általában kerítéshez kerülnek beépítésre, ahol tuják, a kertben fák és egyéb növények találhatók, amelyek ugyebár szemetelnek. Ezek a szemetek - falevél, faág és így tovább, könnyedén a sínre kerülhet, ami így ennek köszönhetően eltömődik. Ez okozhatja többek között azt, hogy a kapu egyáltalán nem vagy csak félig nyílik ki, vagy csak félig, mert elakad a kapu. Ebből könnyedén komolyabb baj is lehet, így ha nem vesszük időben észre, a kapu leszaladhat a sínről, ami ennek köszönhetően könnyen megrongálódhat, de extrémebb esetekben még az ajtót meghajtó villanymotor is leéghet, ha túl sokáig erőlködik a kapu a nyitással. Ha tehát olyan helyen lakunk, ahol túl sok a fa vagy tuja vagy egyéb szemetelő növény, akkor vagy gondoskodjunk az állandó tisztításról vagy válasszuk a hagyományos, egy- vagy két szárnyon nyíló kaput.

Az efféle, hagyományos kapuk esetében a legtöbb esetben a kaput fogó pántok meghajlása szokott tipikus hibajelenség lenni, az efféle kapuk ugyanis általában a levegőben lógnak és ha a kőművesek annak idején nem falazták elég mélyre a pántokat, akkor azok könnyedén megvetemedhetnek, meghajolhatnak, ami a kapu használhatatlanságához vezethet. Ha ilyennel találkozunk, ne erőltessük a nyitást - maximum kézzel -, mert abból komolyabb kár is keletkezhet, így például leéghet a motor vagy jobban megsérülhetnek a pántok. A teendő ilyenkor az, hogy az ajtószárnyakat leválasztjuk a motorról, majd leemeljük a pántról, amelyeket alaposan kivésünk a betonoszlopokból, majd mélyebbre, sűrűbb malter segítségével visszadöngöljük őket úgy, hogy a kapu ismét szintben legyen. Tipikus téli hiba az efféle ajtókkal kapcsolatban, hogy a tulajdonosok kényelmükben nem szórják el a havat a kapu elől, mielőtt kinyitnák, így az elkezdi feltorlaszolni maga előtt a lehullott havat, majd a kapu elakad és a további erőlködés miatt a motor leég.

Bármelyik ajtóformát is használjuk, alapvető szabály, hogy ha nem nyílik - de a visszajelző lámpa jelzi, hogy fogadta nyitási szándékunkat - akkor ne erőltessük, inkább állítsuk le a folyamatot, szálljunk ki az autóból és nézzük meg mi lehet a probléma, ezzel ugyanis komoly összegek kifizetésétől kímélhetjük meg magunkat.